RAWATAN TRIGGER FINGER DI IPOH

 

JARI PEMICU

DEFINISI

Jari pemicu berlaku kerana keradangan tendon yang melenturkan jari anda, menyebabkan kelembutan jari dan rasa sakit. Keadaan ini mengehadkan pergerakan jari anda dan menyukarkan meluruskan dan membengkokkan jari anda.

 

PENYEBAB

Selalunya, ia datang dari gerakan berulang atau penggunaan jari atau ibu jari anda secara paksa. Ia juga boleh berlaku apabila tendon - tisu kuat yang menghubungkan otot dan tulang di jari atau ibu jari - meradang. Bersama-sama, mereka dan otot di tangan dan lengan anda membengkokkan dan meluruskan jari dan ibu jari anda.

 

Tendon biasanya meluncur dengan mudah melalui tisu yang menutupnya (disebut sarung) berkat sinovium, selaput yang mengelilingi sendi dan membuatnya dilincirkan. Kadang kala tendon meradang dan membengkak. Kerengsaan jangka panjang sarung tendon boleh menyebabkan parut dan penebalan yang mempengaruhi pergerakan tendon. Apabila ini berlaku, membengkokkan jari atau ibu jari menarik tendon yang meradang melalui sarung yang menyempit dan menjadikannya terkunci atau meletus.

 

GEJALA

·         rasa sakit yang berlarutan di pangkal ibu jari atau jari lain

·         benjolan atau benjolan di sekitar pangkal jari anda berhampiran tapak tangan

·         kelembutan di sekitar pangkal jari anda

·         bunyi klik atau bunyi dengan pergerakan

·         kekakuan di jari anda

 

PUSAT RAWATAN DAN MAKLUMAT

Jari pemicu merujuk kepada keadaan apabila jari mempunyai kunci yang tiba-tiba ketika kita berusaha membengkokkannya dan sukar untuk meluruskannya kembali. Keadaan ini mengehadkan pergerakan jari dan memberi kita kesukaran ketika memegang barang menggunakan tangan kita seperti memegang gelas, memegang alat kawalan jauh dan menggunakan telefon kita. Mempunyai jari pemicu tidak membantu meredakan aktiviti harian kita sama sekali. Kami boleh membantu merawat jari pemicu di Wong Medical Centre, Ipoh. Untuk maklumat lebih lanjut atau untuk temu janji anda boleh datang di 14/16, Jalan Lapangan Siber 1, Bandar Cyber, 31350 Ipoh, Negeri Perak. Anda juga boleh menghubungi kami di talian 05-3114022 / 0124520077.


Comments

Popular posts from this blog

梦游症。怡保黄氏心灵成长中心。#怡保#梦游#心理辅导#心理治疗

Rehabilitation

尾骨问题