FROZEN SHOULDER


FROZEN SHOULDER
 DEFINISI
‘Frozen shoulder’ adalah penyakit yang sering dikaitkan dengan kekakuan pada bahu yang seterusnya menyebabkan pergerakan bahu menjadi terhad. ‘Frozen shoulder’ turut dikenali dengan nama ‘Adhesive Capsulitis’.

Ia sering disalah anggap sebagai penyakit arthritis, namun sebenarnya kedua-dua penyakit ini adalah tidak berkaitan antara satu sama lain. ‘Frozen shoulder’ lebih tertumpu kepada bahagian bahu sahaja manakala arthritis melibatkan beberapa sendi lain.

SIMPTOM
Pesakit yang menghidap ‘Frozen shoulder’ akan mengalami kesakitan yang berterusan selain mengalami masalah pergerakan bahu terhad. Simptom-simptom ini akan berlanjutan dan menjadi lebih parah dari semasa ke semasa. Simptom ‘Frozen shoulder’ boleh dikategorikan kepada 3 peringkat. Ketiga-tiga peringkat tersebut mengambil masa lebih kurang dua tahun secara keseluruhannya.

1 Peringkat pertama: sakit dan kekakuan pada bahu
Pada peringkat ini setiap pergerakan yang melibatkan sendi bahu akan menyebabkan kesakitan kepada pesakit. Kekakuan pada sendi menyebabkan pergerakan bahu menjadi terhad. Sakit yang dialami pesakit selalunya menjadi lebih teruk menjelang malam hari.

2 Peringkat kedua: peringkat adhesive
Pergerakan bahu menjadi lebih sukar dan pergerakan menjadi sangat-sangat terhad. Pesakit turut mengalami kesakitan seperti peringkat pertama.

3 Peringkat ketiga: peringkat peleburan
Pergerakan bahu beransur-ansur meningkat. Kesakitan juga berkurangan dari semasa ke semasa.

PENYEBAB DAN FAKTOR RISIKO ‘FROZEN SHOULDER’

Sendi bahu mempunyai tiga tulang yang terdiri daripada tulang selangka (collar bone), bilah bahu/tulang kipas (shoulder blade) dan tulang lengan atau humerus.

Sendi bahu termasuk dalam kategori sendi bola dan soket (ball-and-socket joint). Bahu dikelilingi oleh tisu konektif yang dikenali sebagai kapsul bahu (shoulder capsule). Kehadiran bendalir synovial membolehkan pergerakan sendi menjadi lancar tanpa geseran antara tulang.

‘Frozen shoulder’ terjadi apabila terdapat pembentukan tisu parut di sekitar bahu. Hal tersebut menjadikan kapsul bahu berubah menjadi semakin tebal dan tegang seterusnya menghalang bahu untuk bergerak seperti normal. Selain sukar untuk menggerakkan bahu, pesakit juga akan mengalami kesakitan pada kawasan tersebut.

Penyebab sebenar berlakunya ‘Frozen shoulder’ masih belum dapat dikenalpasti. Namun begitu, kebanyakan pesakit yang mengalami ‘Frozen shoulder’ mempunyai sejarah kecederaan atau masalah pergerakan. ‘Frozen shoulder’ juga sering berkait dengan penyakit diabetes.
FAKTOR-FAKTOR RISIKO:

Umur: individu yang berusia 40 tahun dan keatas lebih berisiko untuk menghidapi ‘Frozen shoulder’
Jantina: 70% pesakit ‘Frozen shoulder’ adalah terdiri daripada kalangan wanita
Trauma: pembedahan atau mempunyai sejarah patah tangan
Diabetes: 10% hingga 20% pesakit diabetes turut mengalami frozen sholuder.

Keadaan-keadaan lain yang boleh meningkatkan risiko menghidap penyakit ‘Frozen shoulder’ adalah seperti berikut:
♦Strok
♦Hyperthyroidism
♦Hypothyroidism
♦Penyakit kardiovaskular
♦Penyakit Parkinson

Comments

Popular posts from this blog

梦游症。怡保黄氏心灵成长中心。#怡保#梦游#心理辅导#心理治疗

Rehabilitation

尾骨问题