POST TOTAL HIP REPLACEMENT & STAY IN





 POST TOTAL HIP REPLACEMENT & STAY IN

DEFINISI
Penggantian hip adalah prosedur pembedahan di mana sendi pinggul digantikan dengan implan prostetik. Pembedahan penggantian hip boleh dilakukan sebagai penggantian total atau penggantian hemi. Pembedahan ortopedik bersama seperti ini biasanya dijalankan untuk melegakan kesakitan arthritis atau memperbaiki kerosakan sendi fizikal yang teruk sebagai sebahagian daripada rawatan keretakan pinggul. Penggantian pinggul total terdiri daripada menggantikan kedua-dua acetabulum dan kepala femoral manakala hemiroplasty pada umumnya hanya menggantikan kepala femoral. Penggantian hip kini merupakan operasi ortopedik yang paling biasa, walaupun kepuasan pesakit jangka pendek dan jangka panjang berbeza-beza.

Proses penggantian total hip?
 Pelbagai teknik anestetik boleh digunakan dalam prosedur ini. Operasi biasanya mengambil masa satu jam hingga 90 minit. Pakar bedah akan membuat pemotongan di tepi pinggul dan mengeluarkan sendi dan soket bola yang rosak. Kemudian, doktor akan memasukkan sendi tiruan yang diperbuat daripada logam, plastik, seramik, atau gabungan bahan-bahan ini. Dengan menggunakan simen akrilik atau salutan khas, pinggul penggantian boleh terus dipasang pada tulang.

Apa yang perlu dilakukan setelah menjalani penggantian total pinggul
Selepas menjalamni pebedahan, anda dibenarkan pulang selepas 3 hingga 7 hari. Selama beberapa minggu, anda perlu menggunakan tongkat atau tongkat untuk berjalan. Latihan tetap juga terbukti mempercepat proses penyembuhan. Tetapi sebelum membuat keputusan, anda harus meminta nasihat doktor
anda.

Comments

Popular posts from this blog

梦游症。怡保黄氏心灵成长中心。#怡保#梦游#心理辅导#心理治疗

Rehabilitation

尾骨问题