Rawatan Sinus yang terbaik di Ipoh #ipoh#sinus#resedung#acupunture


 

Punca:

Sinusitis, juga dikenali sebagai radang sinus, berlaku apabila sinus (saluran berongga di dalam tulang wajah yang berhubung dengan rongga hidung) menjadi meradang dan bengkak. Punca sinusitis boleh melibatkan:

  1. Jangkitan Virus atau Bakteria: Biasanya, sinusitis bermula dengan jangkitan virus, seperti selesema biasa. Namun, jika bakteria menyertai, ia boleh menyebabkan sinusitis bakteria yang lebih serius.

  2. Reaksi Alergi: Reaksi alergi terhadap alergen seperti habuk, bulu haiwan, atau alahan terhadap makanan boleh menyebabkan sinusitis.

  3. Rintangan Saluran Hidung: Apabila saluran hidung tersumbat, sama ada disebabkan oleh polip hidung, deviasi septum (pembengkokan kartilaj pada rongga hidung), atau faktor lain, ia boleh menyebabkan penumpukan lendir dan radang sinus.

  4. Pendedahan kepada Bahan-Bahan Rekaan: Bahan-bahan kimia tertentu, terutamanya yang digunakan dalam industri, boleh menyebabkan sinusitis jika dihirup.

Simptom:

  1. Sakit Kepala: Kesakitan di bahagian dahi dan sekitar mata adalah gejala yang biasa, terutamanya ketika membungkuk atau apabila bangun tidur.

  2. Ketidakselesaan di Wajah: Wajah terasa berat atau tertekan, terutamanya di bahagian pipi dan hidung.

  3. Nasal Kongesti: Hidung tersumbat, membuat pernafasan melalui hidung sukar.

  4. Lendir Hijau atau Kuning: Keluar lendir berwarna hijau atau kuning dari hidung.

  5. Sakit Telinga: Kesakitan atau tekanan di telinga akibat tekanan sinus.

  6. Batuk: Batuk terutamanya pada waktu malam kerana lendir mengalir ke belakang tenggorokan.

Rawatan:

  1. Istirahat dan Penghidratan: Beristirahat yang mencukupi dan minum banyak air untuk menghaluskan lendir dan mengelakkan dehidrasi.

  2. Suntikan Garam (Irrigasi Hidung): Menggunakan larutan garam dan air untuk membersihkan dan mengeluarkan lendir dari hidung.

  3. Ubat-ubatan: Penggunaan ubat seperti dekongestan, antihistamin, atau steroid hidung boleh membantu mengurangkan kesakitan dan pembengkakan sinus.

  4. Panas dan Sejuk: Menggunakan kompres panas di atas muka untuk melegakan ketidakselesaan, atau kompres sejuk di bahagian mata untuk mengurangkan bengkak.

  5. Antibiotik: Jika sinusitis disebabkan oleh bakteria, doktor mungkin meresepkan antibiotik.

  6. Pembedahan: Dalam kes-kes teruk di mana polip hidung atau masalah anatomi lain menyebabkan sinusitis, pembedahan mungkin diperlukan.

Seseorang yang mengalami gejala sinusitis yang berlarutan atau teruk disarankan untuk mendapatkan penilaian doktor. Doktor boleh menilai keparahan penyakit dan merancang rawatan yang sesuai, sama ada melalui ubat-ubatan atau pilihan rawatan lain yang sesuai dengan keadaan individu.Sila hubungi kami dengan talian 0124520077 untuk rawatan .
Pusat Rawatan Tradisi Wong
.#rawatansinus
#wmcpusatrawatantradisiwong
#ipohperak
#ipohphysiotherapy
(Botani Branch)
WhatsApp: https://wa.link/9eximj
Google Maps: https://goo.gl/maps/kanr87UE2keh5VDaA
Waze: WMC Pusat Rawatan Tradisi Won

Comments

Popular posts from this blog

梦游症。怡保黄氏心灵成长中心。#怡保#梦游#心理辅导#心理治疗

Rehabilitation

尾骨问题